Luca Sofias bønnegryde - hurtig, glutenfri, mælkefri & palæovenlig

luca sofias bønnegryde

Denne ret er én af mine absolut favoritter. Jeg laver den som regel mindst én gang om ugen og gemmer resterne til måltider de efterfølgende dage. Den er så enkel, smager virkelig godt og kræver ikke store kulinariske krumspring. Samtidig er den nærende og ikke mindst fantastisk velegnet til mennesker med cøliaki eller andre autoimmune tilstande. 

Nogle gange koger jeg pasta (af ærter eller linser) som tilbehør, andre gange spiser jeg bønnegryden med en grøn salat som på billedet - ofte gør jeg begge dele.

luca sofias bønnegryde

Du kan altid eksperimentere og give bønnegryden dit eget præg ved at add'e dine favoritgrøntsager og -krydderier. Kun fantasien sætter grænser. Jeg holder af at bruge økologiske ingredienser, så bønnegryden bliver særlig autoimmun-venlig.

 

Du skal bruge:

  • Dit yndlingsfedtstof (jeg bruger kokos- eller olivenolie)
  • Et mellemstort løg, finthakket
  • 1 fed hvidløg, finthakket
  • 1 rød peber, finthakket
  • 1 mellemstor/stor gulerod, revet
  • 400 gr. øko hakket oksekød
  • 2 dåser øko kidneybønner (eller brug tørrede bønner, du har sat i blød natten over)
  • 2 brikker/dåser øko hakkede tomater (eller lav din egen tomatsauce ved at blende tomater med noget vand)
  • 2 spsk. nøddesmør (mandel eller cashew)
  • Krydderier! Jeg bruger gerne paprika, rosmarin, basilikum, oregano, chili samt salt & peber

 

Fremgangsmåde:

1. I en mellemstor gryde svitses løg, hvidløg, gulerod og peberfrugt på panden i lidt fedtstof ved moderat varme.

2. Når løget er blødt og klart tilsættes farsen. Steg farsen, til den ikke længere er rød.

3. Skru lidt ned for varmen og tilsæt krydderier, bønner og tomat. Lad simre i 20 minutter.

4. Tilsæt nøddesmør, og smag til - tilsæt evt. mere krydderi/salt & peber efter behov. Rør rundt og lad afkøle lidt - og så:

5. Klar til servering med dit yndlingstilbehør. Velbekomme!

 

Resterne kan spises de efterfølgende dage eller fryses ned. Jeg ynder også at tage bønnegryden med i en madkasse med salat + ærtepasta, hvis jeg skal spise et sted, hvor jeg ikke kan få cøliakivenlig kost. Altid lækkert og super nemt!

luca sofias bønnegryde


instagram