Har du talt med dit indre barn i dag?

dit indre barn

"Har du talt med dit barn i dag?" Sloganet husker jeg fra min barndom. Forfattet af Ole Flemming Pedersen, stod det på runde klistermærker, som min mor fik tilsendt af sin fagforening. Jeg er ret sikker på, at jeg klistrede et par eksemplarer på min lommelygte uden at tænke nærmere over betydningen af ordene, men alligevel ætsede de sig ind i min barndoms bevidsthed.

Det er ikke en selvfølge, at man taler med sit barn hver dag. Måske man taler til det eller om det, men virkelig med det - indgår i en dialog og inviterer barnet til at udfolde sin indre oplevelsesverden - kan sommetider glemmes i en travl hverdag. Et barn, som ikke bliver talt med, kan føle sig overset, uvigtig og ligegyldig. Sådan er det også med dit indre barn, selvom det kan lyde abstrakt.

 

Hvornår rører dit indre barn på sig?

I denne sammenhæng refereres der med udtrykket "det indre barn" til den del af os, som ikke blev set, hørt eller talt med, da vi var små. Den del af os, som bed smerte, sorg, raseri og frustration i sig for at få kærlighed og accept. Den del af os, som ikke havde handlekompetencer eller frihed til at vælge. Det indre barns smerte kan komme til udtryk i situationer, hvor vi oplever, at vi overtages af en indre frustration, vrede, angst eller smerte, som ikke nødvendigvis relaterer til den nuværende situation.

Familiedynamikker får ofte det indre barn til at røre på sig. Måske er vi på besøg hos vore forældre og reagerer uforholdsmæssigt på en situation, man med sin rationelle bevidsthed ikke finder problematisk. Man kan også se mange frustrerede indre børn i trafikken, hvor en uproportional, buldrende vrede kan vendes mod tilfældige medtrafikanter.

 

At elske det indre barn

At vi er blevet voksne betyder ikke, at det indre barn pr. automatik trives og er kommet sig over de oplevede svigt - små som store - fra barndommen. Når det indre barn er aktivt, er det fortidens fastfrossede følelser, som spiller sig ud i krop og sind. Der skal som regel en bevidst indsats til for at nurse det indre barns sår og indkapslede smerte. 

Det indre barns smerte ses særligt, når:

  • Du oplever en negativ, følelsesmæssig reaktion, som du har svært ved at opløse eller komme ud af

  • Du oplever negative tankemønstre (fx følelser af uværdighed, jalousi, håbløshed eller hævngerrighed), som hænger sammen med den følelsesmæssige reaktion

  • Når du er kommet ud af tilstanden og har genvundet din balance, kan du til tider undre dig over din reaktion

Heldigvis er det indre barn modtageligt og taknemmeligt for healing. Først og fremmest healer vi det indre barn ved at få bevidsthed på det. At opøve en bevidsthed om sit eget indre barns mekanismer og bløde punkter støtter dig i at identificere, når det tager over. Dernæst må vi få det i omsorgsfuld tale. Tålmodighed og omsorg er den bedste medicin. Børns smerte transformeres ikke med hårde ord og skam; det samme gør sig gældende for det indre barn. 

 

Omsorgsfuld bevidsthed og healende øvelser

En praksis med bevidst omsorg for dit indre barn skaber et smukt fundament for et liv med mere frihed til at være dig. Et liv, som ikke er styret af fortidens sår og spøgelser. Og heldigvis er det aldrig for sent at bringe kærlighed og næring til de sider af dig, som trænger allermest.

1. Et rigtig godt værktøj til kommunikation med dit indre barn er skrivning. Følgende punkter kan bruges til inspiration:

  • Hvad føler jeg lige nu? Hvor mærker jeg følelserne i min krop? Hvilke tanker knytter sig til disse følelser?

  • Hvad minder denne tilstand mig om? Har jeg oplevet noget lignende på andre tidspunkter og/eller med andre mennesker?

  • Hvornår oplevede jeg denne følelse første gang? Det tidligste minde, jeg har.

  • Hvad er grundstemningen i mig nu? Det indre barn føler sig som regel enten uværdig til kærlighed eller har en følelse af mindreværd/lavt selvværd.

  • Hvad har jeg mest brug for lige nu? Hvem havde jeg mest brug for det fra, da jeg var barn?

  • Hvordan kan jeg give mig selv dét, jeg har brug for lige nu?

2. Visualisering har en rigtig god effekt på det indre barn. Du kan evt. bruge et billede af dig selvom som barn til inspiration. Forestil dig, at du tager dig selv i hånden eller op på skødet og giver dig selv omsorg og kærlighed. Fortæl dig selv:

  • Jeg vil altid være her for dig

  • Jeg forlader dig aldrig

  • Jeg beroliger dig, til du er føler dig tryg

  • Jeg har dig

  • Jeg vil altid beskytte dig

  • Jeg er her

  • Jeg bliver hos dig

Således giver du dig selv omsorg som din egen gode forælder og fortæller dit indre barn de ord, som det måske ikke altid hørte, når det havde brug for dem. Jeg har lavet en guidet visualisering, hvor du møder dit indre barn og åbner op for kærlighed til det. Visualiseringen får du, når du skriver dig op til mit nyhedsbrev her.

3. Mange af barndommens uforløste følelser kan sætte sig som muskulære blokeringer i kroppens væv. Kroppen bærer således en stor byrde af fortidens blokeringer, men netop fordi blokeringerne manifesterer sig i kroppen, kan de forblive uden for bevidsthedens rækkevidde. Derfor er det healende at bringe kroppen i spil i arbejdet med det indre barn, fordi følelser, tanker og oplevelser, som den vågne bevidsthed ikke har kontakt med, kan nås og transformeres. Psykomotorisk terapi faciliterer præcis denne transformation af blokeret materiale i kroppens væv, fordi der arbejdes med både krop, sind og følelser gennem kropsterapi, samtaleterapi & øvelser.

Det er en uendeligt kærlig gerning at give dit indre barn opmærksomhed, omsorg og kærlighed, og hvis denne artikel har inspireret dig til at begynde denne proces, er jeg så glad på dine vegne.

For dig som ønsker støtte i din proces med at heale dit indre barn, er jeg tilgængelig for én til én sessioner i min praksis og online og ser frem til at mødes over en session.